În acest context, segmentul comercial local a cunoscut la rândul o creştere a stocurilor, respectiv a ofertei de spaţii de acest tip, cu aproximativ 15% anual, potrivit unei analize Wizmo.ro. Astfel, investiţiile comerciale s-au îndreptat în ultima perioadă către oraşele cu peste 100.000 de locuitori, unde finanţatorii mizează pe obţinerea unor randamente în jur de 7% pe an. În ceea ce priveşte regiunile cu cele mai mari randamente pe acest segment, conform analizei citate, topul preferinţelor investitorilor cuprinde următoarele oraşe: Bucureştiul, Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi.
„Spaţiile comerciale în suprafeţe generoase, excelent localizate, cu vizibilitate şi expunere bună, au fost ocupate treptat de branduri internaţionale care au în spate, pe lângă o imagine bine conturată, şi o putere financiară superioară. Aşadar, intrarea pe piaţă a comercianţilor ce îşi permit susţinerea unor chirii pe termen lung alături de dezvoltarea constantă a pieţei locale, au dus în timp la creşterea segmentului de spaţii comerciale”, a declarat declarat Marteen Deboo, CEO Wizmo.ro.
Cluj-Napoca se află printre oraşele cu cea mai mare atractivitate pe segmentul comercial, unde stocul spaţiilor de acest tip depăşeşte 350.000 de metri pătraţi, conform analizei Wizmo.ro şi RE/MAX Grup de Lux. Un impact puternic în acest sens l-a avut lansarea pe piaţă a celor două mall-uri locale, ce au adus nu doar un surplus de peste 100.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale, ci au rezultat şi în suplimentarea investiţiilor făcute de către marii retaileri şi brandurile de top.
Potrivit reprezentantului RE/MAX Grup de Lux, Alina Berghian, pentru zona centrală şi semicentrală oferta de spaţii comerciale este foarte restrânsă, respectiv preţurile sunt destul de ridicate. Chiria pe zona centrală se încadrează între 25-50 de euro/mp şi poate ajunge până la 10-20 de euro/mp pentru zona semicentrală, unde spaţiile beneficiază de trafic intens şi expunere bună. În ceea ce priveşte locaţiile aflate în alte zone decât cele menţionate, investitorii preferă cartierele noi construite, cu numeroase dezvoltări rezidenţiale. Ca proporţie a cererii, pe segmentul comercial din Cluj-Napoca se poate observa orientarea către segmentul alimentar, farmacii, cafenele/restaurante, urmat de spaţii pentru comercializare de îmbrăcăminte-încălţăminte, decoraţiuni interioare sau mobilier. Pe de altă parte, marile branduri de retaileri – Mega Image, Carrefour, LIDL, Profi – desfăşoară, în prezent, ample campanii de dezvoltare în Cluj, vizând cu precădere zonele nou-dezvoltate din punct de vedere rezidenţial.